środa, 12 października 2011

6 porad sprzedażowych

Pięć dni temu odszedł Steve Jobs, okrzyknięty wizjonerem, cudotwórcą i ojcem komputerów osobistych, myszki oraz interfejsu graficznego. O ile te ostatnie to wynalazki firmy Xerox, o tyle nie można odmówić Jobsowi wkładu w rozwój technik marketingowych. Jobs wykształcił umiejętnośc patrzenia na produkt przez pryzmat złożony z konsumeta i jego potrzeb - nie sprzedawał samego produktu, a prostotę i łatwość adaptacji nietechnicznym konsumentom, których z roku na rok wydaje się przybywać. Ten wpis nie będzie o Jobsie, ten wpis będzie o sprzedaży. Absolutnie wszystkiego.

Jonathan Mak

 (okolicznościowa wersja logo Apple stworzona przez Jonathan'a Mak'a, prawdopodobnie jeszcze przez wiele lat będzie pokazywana jako nietypowe użycie przestrzeni negatywowej)

Żeby zrozumieć filozofię Apple, warto obejrzeć prezentację Barr'ego Schwartz'a na temat wyboru.


1. Przygotuj kilka, dosłownie kilka opcji do wyboru dla klienta

2. Techniczni to mniejszość, jeśli współpracujesz z kimś takim dowiesz się tego w ciągu kilku minut - większość Twoich pracodawców będzie czuła się bezpieczniej jeśli będziesz traktował ich jak laików (co nie znaczy bez szacunku!)

 3. W chwili gdy trzymasz 2 takie same produkty i masz wybrać jeden, wygra ten z lepszym opakowaniem - to tylko metafora, tak naprawdę opakowanie i propozycja podania wpływa na wszystko, od percepcji, przez pragnienie, do... zakupu, w absolutnie każdej branży - od pogrzebowej, po agencje PR.

5. Bądź aktywny i dostępny - przedsiębiorca oddający Ci swój biznes do oprawy marketingowej czuje się jak rodzic oddający dziecko styliście - informuj go o postępach, wypadkach i uprzedzaj o ewentualnym braku kontaktu.

6. Klient wie lepiej, klient nasz pan. To narzekania każdego grafika - słuchaj, a kiedy nie zgadzasz się ze zdaniem klienta opowiedz mu o procesie odpowiedzialnym za Twoje zdanie - poświęć czas klientowi i rozwiej jego obawy i wątpliwości. Jeśli chce wejść na minę to poza ostrzeżeniem raczej nic nie zrobisz :) Oczywiście takie konsultacje nie powinny być darmowe - wlicz je w koszt usługi!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz