środa, 12 października 2011

Projektowanie billboardów

Reklamę outdoorową zna każdy, nie każdy jednak ją rozpoznaje, a jeszcze mniej osób jest w stanie ocenić projekt reklamy. Bardzo często słysze opinię ludzi o reklamach - ta mi się podoba, a ta misię nie - bardzo często oceniający nie znajdują się w grupie docelowej przekazu,co absolutnie nie znaczy, że taka reklama jest zła - przykładowo młodzi ludzie w większości nie polubią reklamy leków odwołującej się do tradycji, więzi rodzinnych itd., a emerytka raczej nie będzie zachwycona nowym blokiem reklamowym o tym, że "pragnienie nie ma szans".

Reklama zewnętrzna jest dość łatwa w podstawowej ocenie - branża reklamowa (a dokładniej David Bernstein) opracowała 8 dobrych zasad projektowania reklamy zewnętrznej(które zaraz wymienię). Zastosowanie wszystkich powoduje natychmiastowy wzrost skuteczności, która jest w przypadku tego medium szalenie istotna.


1. Prostota
Plakat outdoorowy nie powinen być skomplikowany - przy projektowaniu trzeba zwracać uwagę, aby przekaz został rozpoznany i zrozumiany ciągu 3-5 sekund.

2. Jeden dominujący element
Kiedy ktoś wspomina o dominującym elemencie reklamy zewnętrznej odrazu przed oczami mam billboardy WOŚPU na których jest dosłownie wszystko - po kilku latach dość łatwo rozpoznaję tablice Owsiaka, ale to chyba nie jest wielkie osiągnięcie, biorąc pod uwagę, że WOŚP jest najczęściej rozpoznawalną, polską marką.




3. Śmiałość
Outdoor to nie miejsce na półśrodki - chociaż reklamy w stylu Politechniki Warszawskiej w Płocku lepiej sobie odpuścić.


Politechnika Warszawska w Płocku

4. Wyraźny i czytelny krój pisma
Nie używaj zbyt ozdobnych krojów, ani delikatnych kolorów - korzystanie z kontrastujących kolorów brandu jest jak najbardziej wskazane.

5. Kilka słów
Ludzie nie mają ochoty na czytanie elaboratów - zmieść swój przekaz w 3 do 6 słów.



6. Odpowiednia wielkość pisma
Nie wszyscy są tak młodzi jak Ty :) i nie wszyscy mają dobry wzrok, przy projektowaniu pamiętaj o swojej grupie docelowej (zwłaszcza jeśli to reklama leku dla seniorów!) oraz warunkach pogodowych, które często ograniczają percepcję.


7. Kontrastujące barwy
Jasno szary tekst na białym tle oraz pomarańczowy na czerwonym to bardzo kiepski pomysł, chyba że agencja zajmuje się umieszczaniem stenogramów :)


8. Marka
Projekt powinien być zgodny i spójny z całą strategią oraz identyfikacją wizualną marki.

Podsumowując - stworzenie standardowego, poprawnego technicznie projektu reklamy outdoorowej nie jest specjalnie trudne - wymaga jedynie pamiętania o powyższych zasadach :)

1 komentarz: